5 TOP TIPS OM EFFECTIEF EN EFFICIËNT TE “SINGLETASKEN”

Tip 1. Kom uit je hoofd en in je lijf
Je lijf geeft je de hele dag door signalen: koud of warm, lege maag, dorst, verveling, slaap, behoefte aan rust of juist aan prikkeling. Als je multitaskt (is dat een woord?) wordt ruimte in je brein ingenomen voor het uitvoeren van die verschillende taken en het switchen ertussen. De subtiele signalen in je lichaam, pik je niet zo makkelijk op, laat staan dat je er adequaat op kunt reageren. Door af en toe stil te staan, je voeten op de grond te zetten, je even een paar tellen op je ademhaling te concentreren en een snelle bodyscan te doen, maak je weer contact met je lijf en fris je jezelf snel weer op.

Tip 2. Focus
Focussen is als toveren. Door je met je volledige aandacht te richten op de taak die je aan het doen bent, gaat het sneller, makkelijker en lijkt het alsof je meer tijd hebt. Je leeft als het ware in een eeuwigdurend NU. Zorg dat je op beide billen op je stoel zit en je voeten op de grond. Je ademhaling is rustig en natuurlijk rond je middenrif. Ben met al je zintuigen helemaal bij wat je aan het doen bent. Wees vol vertrouwen dat je jouw taak naar beste kunnen zult volbrengen. Voor je het weet heb je je taak gedaan en kun je moeiteloos schakelen naar de volgende taak. Een verademing!

Tip 3. Time for Task
Reserveer een vaste tijd voor een vaste taak en rond deze af. Checken van je mail en je timeline op sociale media, huishoudelijke taken, telefoontjes afwerken, je administratie doen. Allemaal taken die je wilt doen en waarvan je snel denkt dat je het wel even tussendoor kunt. Voorbeelden: ik check mijn mail dagelijks na de lunch en werk direct af wat belangrijk is in maximaal een half uur. Twitter, mijn belangrijkste nieuwsbron, check ik iedere ochtend en avond maximaal een half uur. Interessante artikelen sla ik op in Trello en lees ik op een ander “dedicated” moment.
Begin gewoon met de taken die in jouw schema iedere dag voorkomen. Je zult zien dat je dit al veel rust geeft.

Tip 4. Besteed uit
Maak eens een lijstje met taken die op jouw bordje liggen. Kijk daar eens kritisch naar. Moet je echt alles wat je doet zelf doen? Wat hoort eigenlijk op het bordje van iemand anders (je partner, je tienerdochter, je collega)? Je wint meer tijd (en energie) door zaken over te dragen aan iemand anders, dan door te gaan multitasken in de illusie dat je het dan wel voor elkaar krijgt.

Tip 5. Accepteer je beperkingen
Het constante gevoel dat je iets mist, werkt als een aanjager en verleider voor multitasken. Er is zelfs een woord voor: FOMO (Fear of Missing Out). Maar het enige dat je mist is rust, overzicht en de ervaring van “in control zijn”.
Je kunt niet alles. Je hoeft niet alles te kunnen. En je hoeft niet alles te doen.

Heb je in jouw leven veel zaken die je veel stress geven of die je het gevoel geven dat je steeds achter de feiten aanrent? Dan is het misschien tijd eens samen te kijken naar de oorzaken en onderliggende overtuigingen die jou in hun greep houden. 

Vind je deze tips nuttig of interessant? Stuur mij dan jouw email adres via het contactformulier. Dan hou ik je regelmatig op de hoogte via mijn nieuwsbrief.

Bezoek vanaf hier mijn homepage.

This website uses cookies to offer you the best experience online. By continuing to use our website, you agree to the use of cookies.